Food prepping. Hét stappenplan om een (succesvol) food prepper te worden.

Food prepping is goed voor de gezondheid, goed voor de portemonnee én goed voor het milieu. Daarnaast zorgt foodpreppen ervoor dat je keuken schoon blijft en bespaart het food prepping je een hoop van je oh-zo kostbare tijd. Niet gek dus dat de “food prep”-rage vanuit Amerika de Atlantische Oceaan is komen overwaaien en nu ook in Europa steeds meer in populariteit toeneemt. Van fitnessfreaks tot moeders met hongerige kinderen: ze zorgen er allemaal voor dat al het eten voor de volgende week op zondagavond al (kook)klaar is. Dit met de achterliggende gedachte dat als je geen planning maakt en je maaltijdkeuzes aan het toeval overlaat, de kans groot is dat je keer op keer de verkeerde keuze maakt. In deze blog wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe ook jij succesvol kan gaan food preppen.food prepping

# Stap 1: Inspiratie voor food prepping

De eerste stap bij het food preppen is het opdoen van inspiratie. Kijk in tijdschriften, bezoek kookwebsites en -fora op het internet en zap langs alle kookprogramma’s af op je TV om op lekkere en gezonde gerecht ideeën te komen. Wat dacht je bijvoorbeeld van gravad lax (begraven zalm) of Mexicaanse burrito’s? Of bekijk de recepten die zijn gemaakt tijdens de Kook5daagse.

# Stap 2: Food prep planning

Genoeg inspiratie opgedaan? De tweede stap die je moet nemen bij het foodpreppen is het uitdenken van het eetschema van de volgende week. Ga je een dagje sporten, plan dan voor die dag een koolhydraatrijke maaltijd in. Zorg er in ieder geval voor dat je elke dag gevarieerd eet en voldoende (verschillende) voedingsstoffen binnen krijgt. Vraag jezelf ook af wie op welke dag allemaal met je mee eet, en of deze mee-eters nog specifieke eetwensen hebben?

# Stap 3: Boodschappenlijst

Wanneer je weet wat je gaat eten en hoeveel eten je per dag wilt gaan maken, is het tijd om op te schrijven wat je allemaal nodig hebt om deze gerechten klaar te maken. Ga, per gerecht, na welke ingrediënten erin moeten en hoeveel je van ieder ingrediënt nodig hebt. Check wat je nog in huis hebt en schrijf alles op dat je alsnog moet kopen.

# Stap 4: Boodschappen doen

Wanneer het duidelijk is wat er allemaal in huis gehaald moet worden, is het tijd om de boodschappen te gaan doen voor de meal prep. Let er wel op dat je je tijdens het winkelen niet laat verleiden tot (ongezonde) impulsaankopen. Je bent al zo lekker bezig, laat het nu niet los! Tip: berg wanneer je thuiskomt de boodschappen niet op, maar begin gelijk met food prepping. De motivatie om te beginnen is veel groter wanneer alles nog op het aanrecht ligt, dan wanneer je alles hebt opgeborgen en weer uit kastjes tevoorschijn moet toveren!

# Stap 5: Vfood preppingoorbereiding en stapelen maar

Wanneer de ingrediënten in huis zijn, kunnen deze voorbereid worden zodat het eten op de betreffende dag in 1x de pan of de oven in kan. Leef je uit met wassen, hakken, stampen, snijden, schillen, raspen en pureren. Stop vervolgens de verschillende ingrediënten per maaltijd in een vershoudbakje van Lock&Lock en markeer dit bakje met de dag van de week waarop de maaltijd gepland staat. Alles in bakjes ingedeeld? Dan is het tijd om te gaan stapelen en zodoende de ijskast tot de nok te vullen! Mocht je food prepping in het weekend doen dan is het aan te raden om de eerste 4 stappen op zaterdag uit te voeren. Je hebt dan de hele zondag om aan stap 5 te spenderen.

TIP: startende food prepper? Bekijk dan eens onze voordeelsets, zo heb je altijd een goed formaat vershoudbakje voor elk ingrediënt

Foodprepper worden? Doe het zo!

Op zondag zorg je er vervolgens voor dat de ingrediënten klaar zijn zodat de verschillende maaltijden in een handomdraai op tafel kunnen worden gezet. Zo voorkom je dat je ooit nog gedwongen wordt weer even snel die ongezonde maaltijd uit de muur te trekken!

Velen zijn je al voorgegaan. Lees enkele ervaringen van food preppers die onze bakjes getest hebben.

“In principe is het iets wat ik eigenlijk al jaren doe. Door mijn onregelmatige werkweek komt het dus vaak voor dat ik overdag wel genoeg tijd heb om verse maaltijden te bereiden. Dus op de dagen dat ik dan thuis ben kook ik uitgebreid alles vers. Ik kook dan graag in grote hoeveelheden en dan zijn deze bakjes van Lock & Lock een uitkomst om alles te proportioneren en in de koelkast of diepvries te bewaren.” – Wilmie Willemse

“Als ik voor een aantal dagen een menu maak, kijk ik eerst op mijn lijstje en in de koelkast wat ik nog beschikbaar heb. En die ingrediënten neem ik dan mee in mijn volgende lijstje. Ik hoef dus ook minder weg te gooien” – Wim Peters

“Mijn koelkast was zonder vreemde geurtjes en de bewaarde eten was helemaal niet uitgedroogd. We vonden dit handig dat sauzen even weer opgewarmd kunnen worden in de magnetron en dat gebruikte bakjes zo in de vaat kunt.” – Deonart